Роль інновацій у змісті методичної підготовки студентів
до проведення педагогічної практики
Інноваційні
педагогічні технології як процес – це цілеспрямоване, систематичне й послідовне
впровадження в практику оригінальних, новаторських способів, прийомів
педагогічних дій і засобів, що охоплюють цілісний навчальний процес від
визначення його мети до очікуваних результатів.
Тож не є
дивним, що сьогодні слід педагогам звернути увагу більше на інтелектуальний
розвиток учнів шляхом зменшення частки репродуктивної діяльності; використання
завдань, які перевіряють різні види діяльності, збільшення ваги завдань на
застосування знань для пояснення навколишніх явищ; урахування знань, які учні
отримують поза школою з різних джерел. Нині в педагогічній науці та практиці є
дві цілком різні стратегії. В рамках яких існують системи освіти: стратегія
формування та стратегія розвитку. Стратегія формування –педагогічне втручання
ззовні у внутрішній світ дитини, нав’язування дитині вироблених суспільством способів
діяльності, оцінок. Стратегія розвитку – це є розвиток особистісного потенціалу учня, його самоактуалізація.
Стратегія розвитку, або особистісно-зорієнтована освіта. Тож ми можемо чітко
сказати, що сучасний випускник педучилища, який живе і працює в ХХІ столітті,
повинен мати такі якості:
- гнучко
адаптуватися в життєвих ситуаціях, які постійно змінюються, самостійно
здобуваючи необхідні знання. Уміло застосовуючи їх на практиці;
-
критично мислити, вміти побачити труднощі та шукати шляхи раціонального їх
подолання, використовуючи сучасні технології;
- бути
комунікабельним, уміти працювати колективно;
- працювати над розвитком свого інтелекту, культурного
рівня.
Упровадження педагогічних
інновацій супроводжують певні проблеми в діяльності педагога, наприклад,
невідповідність інноваційних та державних програмам виховання і навчання,
необхідність узгодження різних педагогічних концепцій, нових методичних
розробок. Актуальною залишається проблеми адаптації нововведення до конкретних
умов праці педагога, розробки необхідного навчально-методичного забезпечення та
механізму реалізації педагогічної інновації в конкретному навчальному закладі.
Недостатньою є проінформованість вчителів з проблем організації і проведення
інноваційної діяльності. Крім того, процес підготовки педагога в системі
безперервної освіти містить суперечності між репродуктивним характером навчання
педагогів і необхідністю продуктивної педагогічної діяльності, між труднощами
засвоєння вчителем способів інноваційної діяльності та необхідністю
професійно-педагогічної взаємодії з метою вирішення.
Завдання методистів полягає в
тому, щоб підготувати студентів до цих проблем, навчити іх з ними справлятися.
Треба працювати зі студентами таким чином, щоб можна било визначити критерії готовності педагога до
інноваційної діяльності:
- усвідомлення необхідності в
інноваційній діяльності, готовності до творчої діяльності з нововведень у
школі;
- упевненість в тому, що
нововведення призведе до позитивних результатів;
- узгодженість особистих цілей з
інноваційною діяльністю;
- готовність до подолання творчих
невдач;
- рівень технологічної готовності
до виконання інноваційної діяльності, позитивна оцінка власного попереднього
досвіду в світлі інноваційної діяльності;
- здатність до професійної
рефлексії .
Структуру готовності до
інноваційної педагогічної діяльності слід розглядати як сукупність
мотиваційного, когнітивного, креативного, рефлексивного компонентів, які
взаємообумовлені та пов´язані між собою .
Мотиваційний компонент готовності
до інноваційної педагогічної діяльності, на думку виражає усвідомлене ставлення
педагога до інноваційних технологій та їх ролі у розв´язанні актуальних проблем
педагогічної освіти. Показниками мотиваційного компонента готовності до інноваційної
педагогічної діяльності є пізнавальний інтерес до інноваційних педагогічних
технологій та особистісно-значущий смисл їх застосування.
Когнітивний компонент об´єднує
сукупність знань педагога про суть і специфіку інноваційних педагогічних технологій,
їх види та ознаки, а також комплекс умінь і навичок із застосування
інноваційних педагогічних технологій у структурі власної професійної
діяльності, пов'язаний із готовністю до дослідницької діяльності. Його
характеризують обсяг знань (ширина, глибина, системність), стиль мислення,
сформованість умінь і навичок педагога.
Креативний компонент реалізується
в оригінальному розв´язанні педагогічних завдань, в імпровізації, експромті;
виявляється через відкритість щодо педагогічних інновацій; гнучкість, критичність
мислення; творчу уяву. Його важливість породжена творчим характером
інноваційної діяльності.
Рефлексивний компонент
характеризує пізнання й аналіз педагогом явищ власної свідомості та діяльності.
Реалізується цей компонент через такі рефлексивні процеси, як саморозуміння й
розуміння іншого, самооцінювання й оцінювання іншого, самоінтерпретація й
інтерпретація іншого.
Розглянувши сутність, компоненти
готовності до інноваційної діяльності, чинники та умови її формування, можна
зробити висновки.
1.
Формування готовності студентів до інноваційної діяльності є актуальної
проблемою сучасної науки й практики, вирішення якої покладено на систему
післядипломної освіти зокрема.
2.
Інноваційна діяльність в системі освіти передбачає вдосконалення чи оновлення
освітньої практики шляхом створення, розповсюдження та освоєння нових
ефективних способів і засобів досягнення встановлених цілей освіти.
3.
Готовність до інноваційної діяльності є інтегральною якістю особистості,
характеризується наявністю та певним рівнем сформованості
мотиваційно-орієнтаційного, змістовно-операційного і оцінно-рефлексивного
компонентів у їх єдності, що проявляється в прагненні до інноваційної
діяльності, в підготовленості до її здійснення на професійному рівні.
4. Формування готовності студентів
до інноваційної діяльності є процесом, який дозволяє допомогти вчителю в
розвитку його ціннісних орієнтацій і гуманістичної спрямованості, усвідомленні
методології вирішення професійно-педагогічних проблем, конкретних концепцій,
способів реалізації концептуальних схем у досвіді діяльності; осмисленні ним
результатів
Комментариев нет:
Отправить комментарий